عمومی

علت ریزش مو

داروخانه دکتر شیروئی - کرمانشاه

ریزش مو تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند استرس، هورمون، وراثت، تغذیه نامناسب و… قرار دارد. گاهی علت ریزش مو مشکلاتی مانند شیمی درمانی، مشکلات تیروئید و کم خونی است. در این موارد با برطرف کردن علت، ریزش مو متوقف خواهد شد. در ادامه به توضیح دلایل ریزش مو می‌پردازیم.


1- ریزش موی ارثی

ریزش موی ارثی شایع‌ترین علت ریزش مو در سراسر جهان است.

آلوپسی آندروژنیک  (Androgenic alopecia)یا طاسی ژنتیکی نوعی ریزش موی ارثی هست، که در مردان و زنان با الگوهای متفاوتی اتفاق می‌افتد.

آلوپسی آندروژنیک به دلیل پاسخ بیش از حد به هورمون آندروژن پیش می‌آید. پنجاه درصد از زنان و مردان به ریزش موی ارثی مبتلا هستند، که شیوع این نوع ریزش مو در مردان بیشتر است.

اگر مبتلا به این نوع ریزش مو هستید به این معنی است که شما از پدر، مادر و یا هر دوی آنها ژن‌هایی را به ارث برده‌اید که باعث می‌شوند فولیکول‌های موی شما در گذر زمان کوچک شوند.

کوچک شدن فولیکول های مو در نهایت منجر به توقف رشد مو می‌شود. کوچک شدن فولیکول ها ممکن است از دوران نوجوانی شروع شود، اما معمولا در اواخر زندگی بیشتر است.


2ریزش مو هورمونی

یکی از عوامل موثر در ریزش مو، عدم تعادل هورمون ها است. هورمون های جنسی از هورمون های تاثیرگذار بر پوست و مو هستند و عدم تعادل در هورمون های استروژن و پروژسترون باعث ریزش مو و یا حتی پرمویی بدن در خانم‌ها می‌شود.

یکی از علل شایع این عدم تعادل هورمونی در خانم‌ها، سندرم تخمدان پلی کیستیک(PCOS)است. ایجاد کیست تخمدان (PCOS) می‌تواند ریزش موی سر را شدت ببخشد و همچنین باعث افزایش موهای زائد بدن شود.

پرکاری یا کم کاری تیروئید از دیگر عواملی است که منجر به اختلال هورمونی می شود. اختلال در تیروئید زمانی رخ می دهد که غده‌ی تیروئید شما یا به اندازه کافی هورمون تولید نمی کند. در نتیجه این اختلالات، فرد دچار ریزش مو می‌شود.


3ریزش موی سکه ای

ریزش موی سکه ای یا آلوپسی آره‌آتا (Alopecia areata) نوعی بیماری است و زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو حمله می‌کند.

در این بیماری ممکن است ریزش مو در هر جایی از بدن از جمله پوست سر، داخل بینی و گوش مشاهده شود و حتی امکان ریزش موی ابرو یا مژه نیز وجود دارد.


4ریزش مو در رژیم لاغری

اگر قصد رژیم گرفتن دارید و یا همین الان درحال گذراندن یک دوره رژیم غذایی هستید، بهتر است تحت نظر یک متخصص تغذیه این کار را انجام دهید.

کاهش وزن ناگهانی و یا عدم مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی به طور روزانه، مشکلات متعدی از جمله ریزش مو را در پی خواهد داشت.

کمبود بیوتین، پروتئین، آهن یا روی، باعث ریزش مو می شود. اگر یک یا چند مورد از این ها را به اندازه کافی دریافت نکنید، ممکن است ریزش موی قابل توجهی داشته باشید.


5ریزش مو بعد از کراتینه و رنگ مو

زیبایی مو برای خیلی از افراد بسیار مهم است. اگر از آن دسته از افرادی هستید که به دنبال ایجاد تغییر در موهایتان، کارهایی از قبیل رنگ کردن یا صاف کردن انجام می دهید، بهتر است بدانید که این موارد ممکن است به فولیکول موها آسیب بزند. با گذشت زمان، این آسیب می‌تواند منجر به ریزش مو شود. اگر دقت کافی در انتخاب مواد شیمیایی مورد استفاده برای رنگ و صاف کردن مو نداشته باشید، ساقه موهای شما در اثر تماس با این مواد شیمیایی دچار آسیب شده و یا طول عمرشان کاهش می یابد. این امر اگر چه موجب کاهش حجم موهای شما می شود، ولی دائمی نیست. مواد شیمیایی مورد استفاده می توانند روی فولیکول های مو نیز تاثیر بگذارند و به آنها آسیب بزنند. با توجه به محدودیت ذخیره فولیکولی، این نوع آسیب می تواند برگشت ناپذیر و دائمی باشد.


6ریزش موی ناشی از استرس

برخی افراد پس از بهبودی از یک بیماری یا انجام عمل جراحی، تعداد زیادی مو بر روی برس یا بالش خود مشاهده می‌کنند. ریزش مو همچنین می تواند پس از یک دوره استرس زا در زندگی، مانند طلاق، مرگ یکی از عزیزان یا مسائلی از این قبیل رخ دهد.

 

آیا ریزش موی ناشی از استرس قابل درمان است؟

معمولا با از بین رفتن عامل استرس، در صورتی که فولیکول های مو از بین نرفته باشند، طی 6 – 9 ماه وضعیت رشد مو به حالت طبیعی خود باز می گردد.


نتیجه گیری

در حالی که بسیاری از علل ریزش مو را می‌توان با موفقیت درمان کرد، کلید درمان موثر این است که بفهمیم چه چیزی باعث ریزش مو شده است. بدون تشخیص دقیق علت ریزش مو، درمان آن نا ممکن و اغلب بی اثر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *